
K pěti objektům spravovaným muzeem regionu Valašsko patří i kostel Nejsv. Trojice ve Valašském Meziříčí. Ten už více než čtvrt století funguje jako lapidárum, a jeho původní církevní službu dokládají jen díla funkčně spojená s interiérem. Dochovaly se i další umělecká díla, pro svůj špatný stav však nejsou dlouhá desetiletí exponována. V květnu 2025 bylo dokončeno restaurování monumentálního obrazu Korunování Panny Marie, který tuto skutečnost změní a zaujme své původní místo ve středu presbytáře.
Oltářní obraz Korunování Panny Marie je dílem novojičínského malíře Ignaze Johanna Bergera (1822–1901) z roku 1863. V té době už regionální malíř, vyučený v dílně svého strýce Antonína Bergera, provozoval svou vlastní dílnu a jeho obrazy s náboženskými náměty se stávaly součástí slezských a moravských církevních staveb. Kompozice Bergerových maleb odráží klasicistně barokní pojetí s výtvarným výrazem nazarénského malířského projevu. Vedle zobrazení jednotlivých světců se často objevují cykly křížových cest a obrazy s mariánskou tématikou. Motiv Korunování Panny Marie se v jeho tvorbě objevuje ve spojení s námětem Nanebevzetí Panny Marie na malbě pro kostel ve Veřovicích, který je však mnohofigurální kompozicí. Valašskomeziříčské plátno tak zůstává svým námětem jedinečným, nicméně jasně identifikovatelným dokladem tvorby Ignaze Johanna Bergera.
Poškozené rozměrné plátno (250x175 cm) bylo dlouhodobě uloženo v depozitáři muzea ve Valašském Meziříčí, které jej získalo společně s pověřením nad správou renesančního kostela Nejsvětější Trojice. Plátno se dochovalo bez napínacího rámu, kvůli jeho srolování byla malba značně krakelovaná (popraskaná), místy vydrolená, okraje plátna byly potrhané. Značně poškozený byl i dochovaný rám: scházely mu části ozdobné lišty, chybělo zlacení a veškeré dřevěné části byly narušeny dřevokazným hmyzem.
V restaurátorské dílně MgA. art. Jana Bittnera bylo celé plátno očištěno, byly z něj sejmuty nánosy a silná laková vrstva. Poškozené plátno bylo nejprve zceleno (v místech trhlin) a následně dublováno plátnem novým. Celek byl následně vypnut na nový podrám, malba dotmelena, fixována, vyretušována a následně zalakována damarovým lakem s příměsí běleného včelího vosku. Pečlivé péče restaurátora se dočkal i rám: po zpevnění byly z lipového dřeva dořezány chybějící části a obnovena křídová vrstva. Následovalo závěrečné zlacení plátkovým zlatem v matné i lesklé úpravě.
Restaurování probíhalo od září 2024 do května 2025 a bylo částečně financováno i městem Valašské Meziříčí. Obraz je už nyní k vidění v kostele Nejsv. Trojice ve Valašském Meziříčí a připravuje se jeho umístění na čelní zeď presbytáře, kde kdysi tvořil ústřední motiv oltáře. V souvislosti s adjustací malby se na své původní místo nad vstupem do sakristie vrátí i barokní řezba Korunování Panny Marie, které malbu v posledních desetiletích zastupovala.
Foto: Ignaz Johann Berger, Korunování Panny Marie, 1863, olej na plátně, stav po restaurování. Sbírka Muzea regionu Valašsko.