V loňském roce uspořádala Národní galerie v Praze velkou retrospektivní výstavu věnovanou jednomu z nejvýznamnějších českých malířů, Mikuláši Medkovi (1926–1974). Název reprezentativní výstavy – Nahý v trní – odkazoval k existenciálnímu období malířovy tvorby padesátých let minulého století a zdůrazňoval stěžejní, obsahově závažný motiv umělcova díla ‒ téma lidského údělu. A právě autorovy emotivně znepokojivé obrazové metafory obnažené mužské figury zraňované trnitými útvary vypovídají s intenzivní naléhavostí nejen o tragickém, bolestném osudu člověka, ale i o mystickém přesahu jeho existence.

Gobelín Nahý v trní

V současnosti inspiroval jeden z obrazů Nahého v trní akademického malíře Jana T. Strýčka k vytvoření dílenské předlohy pro monumentální gobelín, který se již od října letošního roku realizuje ve valašskomeziříčské gobelínce. Jejího ředitele a výtvarníka totiž dlouhodobě hluboce oslovuje nadčasová existenciální výpověď Medkovy manýristické polohy figurace a proto se rozhodl doplnit dosavadní kolekci tapiserií vzniklých dle Medkových obrazů právě o daný motiv. Předlohou pro textilní dílo se stala malba známá pouze z dobové fotografie malířova ateliéru, a jelikož dochovaný snímek je černobílý, vznikl prostor pro interpretaci barevnosti Medkova obrazu, kterou Strýček odvodil od další malby téhož námětu.

Tapiserie podle maleb Mikuláše Medka

Doposud tak bylo v Moravské gobelínové manufaktuře ve Valašském Meziříčí utkáno již šest gobelínů na motivy Medkových maleb. Podle umělcových obrazů z let 19561957 vznikly tapiserie Dívka s kuličkou (1983), Hry (2007), Dívka se švihadlem (2010) a Akce vlna a Den a noc (obě 2020). V loňském roce byl navíc na přání dcery manželů Medkových realizován také menší gobelín tematicky a formálně se vymykající z této kolekce, neboť byl zhotoven dle starší, surrealistické předlohy Magnetická ryba (1949).

Jan T. Strýček by rád sérii gobelínů dle Medkových děl, včetně nejnovější realizace, vystavil v některé z našich prestižních galerií. Doufejme, že se záměr řediteli gobelíny podaří naplnit a že komorní prezentaci čeká tentýž úspěch jako loňskou výstavu Umění tapiserie v olomouckém Muzeu moderního umění. 

A na co nového se v nejbližší době může veřejnost těšit? Už na konci listopadu gobelínka připravuje prezentaci právě dokončeného gobelínu dle obrazy J. Štýrského Vdovy na cestách, a to jednak přímo ve valašskomeziříčské Schlattauerově kavárně (24. a 25. 11.), tak i následně v Galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře (27. listopadu).